Uchwała Nr VI/49/15 z dnia 2015-04-24
Uchwała Nr VI/49/15
Rady Gminy Mały Płock
z dnia 24 kwietnia 2015 roku
w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Popki
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i poz. 1318 oraz z 2014 r. poz. 379 i poz. 1072) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami wsi Popki uchwala się, co następuje:
§ 1.
Uchwala się Statut Sołectwa Popki stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Mały Płock.
§ 3.
Traci moc uchwała nr XVI/72/96 Rady Gminy Mały Płock z dnia 19 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutów sołectwom Gminy Mały Płock oraz uchwała nr VI/43/03 Rady Gminy Mały Płock z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie zmian w statutach sołectw (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego z 2003 r. nr 57 poz.1221).
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Jarosław Gałązka
Załącznik do Uchwały Nr VI/49/15
Rady Gminy Mały Płock
z dnia 24 kwietnia 2015 r.
STATUT SOŁECTWA POPKI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Sołectwo Popki działa na podstawie
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz.594 z póź. zm);
- Statutu Gminy Mały Płock;
- niniejszego statutu.
2. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Mały Płock;
- Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Mały Płock;
- Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Mały Płock;
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Popki;
- Sołectwie – należy przez to rozumieć Sołectwo Popki;
- Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć Radę Sołecką Sołectwa Popki;
- Sołtysie – należy przez to rozumieć sołtysa Sołectwa Popki;
Rozdział II
Nazwa i teren działania Sołectwa
§ 2.
1. Sołectwo położone jest w Gminie Mały Płock i obejmuje obszar wsi Popki.
2. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy nieposiadającą osobowości prawnej.
3. Sołectwo używa pieczęci podłużnej w brzmieniu; Sołectwo Popki, Sołtys,
Gmina Mały Płock.
Rozdział III
Zadania Sołectwa i sposób ich realizacji
§ 3.
1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom
udziału w realizacji zadań Gminy.
2. Do zadań Sołectwa należy w szczególności:
- zarządzanie i korzystanie z posiadanego i przekazanego Sołectwu mienia;
- gospodarowanie środkami finansowymi przyznanymi w ramach funduszu sołeckiego;
- współudział w wykonywaniu zadań Gminy w zakresie dotyczącym Sołectwa;
- organizowanie aktywności mieszkańców dla załatwiania miejscowych potrzeb w zakresie porządku i czystości, poprawienia estetyki, upowszechniania kultury i sportu;
- kształtowaniem zasad współżycia społecznego poprzez udział społeczności lokalnej w zakresie pomocy sąsiedzkiej;
- organizowanie wspólnych prac na rzecz Sołectwa;
- kultywowanie tradycji kulturowych na terenie Sołectwa;
- podejmowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych;
- współdziałanie w zapobieganiu i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych na terenie Sołectwa.
§ 4.
Zadania Sołectwa realizowane są poprzez:
- opiniowanie uchwał w sprawach Sołectwa;
- występowanie z wnioskami do Gminy w sprawach istotnych dla Sołectwa;
- podejmowanie działań do wykonania prac na rzecz Sołectwa i jego mieszkańców;
- współpracę z organami Gminy przy organizacji i przeprowadzaniu konsultacji z mieszkańcami Gminy.
Rozdział IV
Organy Sołectwa i ich zadnia
§ 5.
1. Organami Sołectwa są:
- Zebranie Wiejskie – organ uchwałodawczy;
- Sołtys – organ wykonawczy.
2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej odpowiada kadencji Rady Gminy. W przypadku
zamiany Sołtysa lub Rady Sołeckiej w trakcie kadencji, kadencja nowo wybranych upływa
z końcem kadencji Rady Gminy.
4. Po upływie kadencji Sołtys wykonuje obowiązki do dnia wyboru nowego Sołtysa.
§ 6.
Do zadań Zebrania Wiejskiego należy;
- wybieranie i odwoływanie Sołtysa i Rady Sołeckiej;
- opiniowanie spraw istotnych dla mieszkańców Sołectwa;
- rozpatrywanie informacji z działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej;
- wnioskowanie do Rady Gminy w sprawach dotyczących Sołectwa;
- decydowanie o przeznaczeniu funduszu sołeckiego;
- podejmowanie decyzji w sprawie organizowania prac społecznych na rzez Sołectwa;
- dysponowanie mieniem komunalnym przekazanym w użytkowanie Sołectwu.
§ 7.
1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa.
2. Uprawnieni do głosowania są mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 8.
1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys z własnej inicjatywy lub na wniosek:
- Rady Sołeckiej;
- Wójta;
- Rady Gminy;
- co najmniej 10 mieszkańców Sołectwa.
2. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę potrzeb.
3. Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy Sołtys.
4. Zebranie Wiejskie może wybrać innego przewodniczącego obrad.
5. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego, Sołtys podaje do publicznej wiadomości w sposób
zwyczajowo przyjęty w Sołectwie w terminie 5 dni przed terminem zebrania.
6. Liczbę uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa określa Wójt na podstawie
stałego rejestru wyborców, na 3 dni przed terminem Zebrania Wiejskiego.
7. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali prawidłowo powiadomieni
i uczestniczy w nim co najmniej 10% mieszkańców Sołectwa uprawnionych do
głosowania.
8. W przypadku, gdy w wyznaczonym terminie nie uzyskano quorum, zebranie odbywa się w
tym samym dniu po upływie 30 minut, bez względu na liczbę uczestników zebrania.
9. Uchwały oraz inne dokumenty Zebrania Wiejskiego podpisuje Sołtys lub przewodniczący
zebrania.
10. Zebrania Wiejskie są protokołowane. Protokół z Zebrania Wiejskiego podpisuje
protokolant oraz sołtys (lub protokolant i przewodniczący zebrania).
§ 9.
1. Uchwały na Zebraniu Wiejskim zapadają zwykłą większością głosów.
Zwykła większość głosów oznacza, że liczba głosów „za” musi być większa od liczby
głosów „przeciw”. Głosów „wstrzymujących się” nie bierze się pod uwagę. W przypadku
równiej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos Sołtysa.
2. Uchwały Zebrania Wiejskiego są jawne z wyjątkiem wyboru lub odwołania Sołtysa i Rady
Sołeckiej.
§ 10.
Do zadań Sołtysa należy w szczególności:
- kierowanie bieżącymi pracami Sołectwa i reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz;
- utrzymywanie stałego kontaktu z organami Gminy;
- zwoływanie i organizowanie Zebrań Wiejskich;
- organizowanie, koordynowanie inicjatyw, przedsięwzięć społecznych, w tym wspólnych prac, służących poprawie warunków życia mieszkańców Sołectwa;
- zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady Sołeckiej;
- występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie;
- uczestniczenie w zebraniach sołtysów zwoływanych przez Wójta;
- składania sprawozdania za okres całej kadencji ze swojej działalności i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim zarządzonym w celu wyborów organów Sołectwa;
- niezwłoczne informowanie mieszkańców sołectwa, w sposób zwyczajowo przyjęty,
o sprawach istotnych dotyczących gminy jak i Sołectwa;
- wykonywanie innych zadań z zakresu administracji publicznej powierzonych mu przepisami prawa.
§ 11.
1. Rada Sołecka składa się z 3 osób.
2. Rada Sołecka wspomaga działalność Sołtysa i ma charakter doradczy.
3. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys w zależności od potrzeb.
4. Posiedzenia Rady Sołeckiej są protokołowane. Protokół poodpisują wszyscy obecni na
Posiedzeniu członkowie Rady Sołeckiej oraz Sołtys.
5. Do kompetencji i zadań Rady Sołeckiej należy w szczególności:
- wspomaganie Sołtysa w prowadzeniu i załatwianiu spraw Sołectwa;
- zbieranie wniosków i opinii mieszkańców oraz przedstawienie ich Sołtysowi;
- udzielanie pomocy Sołtysowi w przygotowywaniu zebrań;
- inicjowanie działań społecznie użytecznych dla ogółu mieszkańców Sołectwa,
- współuczestnictwo w organizowaniu i prowadzeniu konsultacji społecznych projektów uchwał Rady Gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Sołectwa;
Rozdział V
Zasady i tryb wyboru i odwołania Sołtysa i Rady Sołeckiej
§ 12.
1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję przeprowadza się na Zebraniu
Wiejskim w terminie do 3 miesięcy od daty wyboru Rady Gminy.
2. Zebranie wyborcze prowadzi wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy.
3. Obwieszczenie o miejscu i terminie Zebrania Wiejskiego sporządza Wójt i podaje je do
publicznej wiadomości w terminie 5 dni przed wyznaczoną datą wyborów.
4. Liczbę osób uprawnionych do głosowania określa Wójt na podstawie stałego rejestru
wyborców na 3 dni przed terminem Zebrania Wiejskiego zwołanego celem
przeprowadzenia wyborów.
5. Dla dokonania wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest obecność 1/10 stałych
mieszkańców uprawnionych do głosowania.
6. Osoby uprawnione do głosowania potwierdzają swój udział w zwołanym w celu wyborów
Zebraniu Wiejskim własnoręcznym podpisem na liście osób uczestniczących w Zebraniu
Wiejskim.
7. W przypadku braku na Zebraniu Wiejskim określonej w ust. 5 liczby uprawnionych do
głosowania, Wójt zwołuje drugie Zebranie Wiejskie, obejmujące ten sam porządek obrad,
w tym samym dniu, po upływie 30 minut od pierwszego terminu Zebrania Wiejskiego.
8. Do wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej w drugim terminie Zebranie Wiejskie jest uprawnione
bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.
§ 13.
1. Zebranie Wiejskie wybiera przewodniczącego Zebrania Wiejskiego w głosowaniu jawnym,
zwykłą większością głosów.
2. Sołtys i Rada Sołecka wybierani na Zebraniu Wiejskim w głosowaniu tajnym,
bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców
uprawnionych do głosowania.
3. W pierwszej kolejności przeprowadza się wybory Sołtysa, a w drugiej kolejności Rady
Sołeckiej.
4. Protokół z Zebrania Wiejskiego w celu wyborów podpisuje protokolant i Przewodniczący
Zebrania Wiejskiego.
5. Po zakończeniu wyborów karty do głosowania i protokoły w wyborów Sołtysa i Rady
Sołeckiej powinny być przekazane wójtowi Gminy Mały Płock.
§ 14.
1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie
3 osobowym, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania, która wybiera spośród
siebie przewodniczącego.
2. Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka
Rady Sołeckiej.
3. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy: przyjęcie zgłoszeń kandydatów, przeprowadzenie
głosowania, ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania oraz sporządzenie protokołu o
wynikach głosowania. Protokół podpisują wszyscy członkowie Komisji Skrutacyjnej.
§ 15.
1. Głosowanie przeprowadza się na pomocą kart do głosowania, które powinny być opatrzone
pieczęcią Rady Gminy Mały Płock.
2. Kandydaci na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej wpisywani są na kartach do głosowania
według kolejności zgłoszeń.
3. Za wybranych – Sołtysa i członków Rady Sołeckiej - uważa się kandydatów, którzy
Uzyskali największą ilość głosów.
§ 16.
Przeciwko ważności wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej, z powodu naruszenia przepisów niniejszego Statutu dotyczących głosowania oraz ustalenia wyników wyborów osoba uprawniona do głosownia w terminie 7 dni od dnia wyborów może wnieść protest do Rady Gminy.
§ 17.
1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej, w przypadku nie wykonywania lub nienależytego
wykonywania swoich obowiązków , naruszenia postanowień Statutu lub nie realizowania
uchwał Zebrania Wiejskiego mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem
kadencji.
2. O odwołanie Sołtysa, członka Rady Sołeckiej lub całej Rady Sołeckiej może wystąpić:
- Wójt,
- Grupa mieszkańców w liczbie odpowiadającej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.
3. Odwołanie Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej następuje na zasadach i w trybie
określonych w przypisach o ich wyborze.
4. Sołtys członkowie Rady Sołeckiej mogą w toku kadencji złożyć rezygnację z pełnionych
funkcji. Rezygnację składa się do Wójta, który podejmuje działania dotyczące dalszego
prawidłowego funkcjonowania Sołectwa.
5. W przypadku odwołania lub rezygnacji z Funkcji Sołtysa lub Rady Sołeckiej, Rada Gminy
zarządza wybory przedterminowe, w terminie 30 dni licząc od dnia odwołania lub złożenia
rezygnacji.
6. Nie przeprowadza się wyborów Sołtysa lub Rady Sołeckiej w przypadku, gdy do
zakończenia kadencji pozostało 6 miesięcy. Wójt na ten okres powierza obowiązki Sołtysa
osobie wskazanej przez Radę Sołecką.
Rozdział VI
Mienie Sołectwa i gospodarka finansowa Sołectwa
§ 18.
1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia przekazanego przez gminę.
2. Przekazanie Sołectwu mienia do korzystania następuje na podstawie protokołu zdawczo-
odbiorczego.
3. Sołectwo może prowadzić gospodarkę finansową w ramach wyodrębnionego w budżecie
gminy funduszu sołeckiego.
4. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawują Rada Gminy i Wójt.
5. Rada Gminy i Wójt mają prawo żądania informacji i danych dotyczących organizacji i
funkcjonowania Sołectwa niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień
nadzorczych i kontrolnych.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 19.
1. Treść Statutu udostępniana jest mieszkańcom do wglądu u Sołtysa, w Urzędzie Gminy na
stanowisku do spraw obsługi Rady Gminy oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
2. Zmiany Statutu dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
Metryka strony