Uchwała Nr III/16/15 z dnia 2015-01-27
Uchwała Nr III/16/15
Rady Gminy Mały Płock
z dnia 27 stycznia 2015 r.
w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, zasad polityki czynszowej oraz zasad wynajmowania lokali.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, poz. 645, poz. 1318, z 2014 r. poz. 379 i poz. 1072)
w związku z art. 21 ust. 1, pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 150) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Mały Płock na lata 2015 – 2019” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Mały Płock.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XIV/65/08 Rady Gminy Mały Płock z dnia 11 lipca 2008 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, zasad polityki czynszowej oraz zasad wynajmowania lokali (Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego Nr 188, poz. 1869)
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
| Przewodniczący Rady Gminy |
Załącznik do Uchwały Nr III/16/15
Rady Gminy Mały Płock
z dnia 27 stycznia 2015 r.
WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY MAŁY PŁOCK NA LATA 2015-2019
Rozdział 1.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy obejmuje
w szczególności:
1. Prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy.
2. Analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji.
3. Planowaną sprzedaż lokali.
4. Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu.
5. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
6. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
7. Wysokość wydatków kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, a także wydatki inwestycyjne.
8. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Rozdział 2.
Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy.
Stan ilościowy i techniczny zasobu mieszkaniowego Gminy Mały Płock:
1. Mieszkaniowy zasób gminy, wg stanu na dzień opracowania programu, tworzą lokale, których właścicielem jest Gmina Mały Płock. W posiadanym zasobie jest 1wyodrębniony lokal socjalny. Zasób mieszkaniowy składa się z 8 lokali mieszkalnych o łącznej powierzchni użytkowej 429,94 m². Lokale mieszkalne znajdują się w budynku „Domu Nauczyciela” przy Szkole Podstawowej w Małym Płocku – 1 lokal mieszkalny o powierzchni 65,40 m², w budynku Szkoły Podstawowej w Chludniach – 1 lokal mieszkalny o powierzchni 61,30 m², w budynku Ośrodka Zdrowia w Małym Płocku – 3 mieszkania o powierzchni użytkowej 135,24 m², w budynku przy Ośrodku Zdrowia – 1 mieszkanie o powierzchni 50 m², w budynku po byłej szkole podstawowej w Starym Rakowie – 1 lokal mieszkalny o powierzchni 56 m² oraz w Korzenistem – bud. byłej szkoły podstawowej 1 lokal mieszkalny, o powierzchni 62 m².
2. Szczegółowe zestawienie lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Mały Płock przedstawia się następująco:
Lp. | Położenie i adres | Łączna ilość lokali mieszkalnych | W tym lokale komunalne | W tym lokale socjalne | Powierzchnia mieszkań |
1. | Mały Płock ”Dom Nauczyciela” | 1 | 1 | - | 65,40 m² |
2. | Mały Płock - Ośrodek Zdrowia | 3 | 3 | - | 135,24 m² |
3. | Mały Płock - bud. przy Ośrodku Zdrowia | 1 | - | 1 | 50,00 m² |
4. | Chludnie – bud. w szkole podst. | 1 | 1 | - | 61,30 m² |
5. | Korzeniste – bud. byłej szkoły podstawowej | 1 | 1 | - | 62,00 m² |
6. | Stare Rakowo – bud. po byłej szkole podst. | 1 | 1 | - | 56,00 m² |
| Ogółem | 8 | 7 | 1 | 429,94 m² |
Stan techniczny wyżej wymienionych lokali komunalnych jest dobry, stan lokalu socjalnego w budynku przy Ośrodku Zdrowia jest słaby, natomiast budynek po byłej szkole podstawowej w Korzenistem jest zdewastowany nie nadający się do zamieszkania.
3. Nie przewiduje się nabywania i budowy nowych lokali mieszkaniowych z przeznaczeniem na lokale socjalne i na cele związane ze stosunkiem pracy.
Rozdział 3.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali.
1. Potrzeby remontowe budynków i lokali mieszkalnych wynikają z konieczności:
a) utrzymania stanu technicznego budynku na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo ludzi i mienia w okresie jego użytkowania,
b) ochrony zdrowia i życia ludzi w pomieszczeniach budynku,
c) zapewnienia użytkowania budynku i znajdujących się w nim pomieszczeń oraz urządzeń związanych z budynkiem zgodnie z przeznaczeniem, a w szczególności zapewnienie warunków umożliwiających zaopatrzenie w wodę, energię cieplną, energię elektryczną, odprowadzenie ścieków, usuwanie odpadów stałych oraz ochronę przeciwpożarową,
d) utrzymania wymaganego stanu technicznego budynku i racjonalizacji wykorzystania energii elektrycznej, cieplnej i wody.
2. Zakłada się, że przy planowaniu remontów i modernizacji wykorzystane zostaną wyniki okresowych przeglądów budynków przeprowadzonych w zakresie wymaganym przez art.62 ustawy Prawo budowlane.
3. Remonty budynków i lokali mieszkalnych wchodzących w skład zasobów Gminy Mały Płock dokonywane będą w miarę posiadanych środków finansowych w budżecie gminy. Jednakże zakres potrzeb remontowych i modernizacyjnych zdecydowanie przewyższa możliwości finansowe Gminy. Z tego też względu w latach 2015-2019 wykonywane będą bieżące naprawy i konserwacje oraz usuwanie awarii.
Rozdział 4.
Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2015-2019.
W okresie objętym planem przewiduje się sprzedaż lokali będących własnością gminy,
w zależności od wniosków najemców czy nabywców.
Rozdział 5.
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu.
1. Ustala się następujące rodzaje czynszów:
a) za lokale socjalne,
b) za budynki i lokale mieszkalne.
2. Czynsz obejmuje koszty konserwacji i utrzymania technicznego budynku, w tym koszty utrzymania wszystkich pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytkowania oraz koszty utrzymania energii elektrycznej i cieplnej.
3. Najemca oprócz czynszu jest zobowiązany do uiszczania opłat eksploatacyjnych budynku lub lokalu mieszkalnego tj. opłat za dostawę energii cieplnej, elektrycznej i wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych w przypadku, gdy nie ma odrębnej umowy na dostawę lub odbiór.
4. Stawka czynszu za lokale mieszkalne może ulegać raz w roku podwyższeniu.
5. Czynsz za lokale mieszkalne i budynki opłacają najemcy lokali mieszkalnych i budynków.
6. Czynsz najmu płatny jest z góry do ostatniego dnia roboczego każdego miesiąca na wskazany
przez wynajmującego numer rachunku bankowego lub w kasie Urzędu Gminy
w Małym Płocku.
7. Ustala się czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu.
a) czynniki podwyższające stawki czynszu:
| | % |
| | 15 |
| | 10 |
| | 20 |
| | 30 |
| | 20 |
| | 10 |
b) czynniki obniżające stawkę czynszu
| | % |
| | 10 |
| | 10 |
| | 10 |
| | 5 |
| | 5 |
| | 5 |
8. Ustalone czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu nie mają zastosowania do stawki czynszu za lokal socjalny. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.
9. Stawkę podstawową czynszu ustala Wójt Gminy zarządzeniem. Zmiana wysokości czynszu nie wymaga wypowiedzenia umowy najmu.
10. Ustala się, że wysokość czynszu na wniosek najemcy zostanie obniżona o 20 % gdy średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o obniżenie czynszu nie przekracza 75 % najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 50 % w gospodarstwie wieloosobowym.
11. W przypadku powstania zaległości z opłatami z tytułu czynszu najmu należy:
a) reagować już po pierwszym sygnale pojawienia się zaległości (rozmowa z najemcą),
b) proponować pomoc w staraniu się o dodatek mieszkaniowy,
c) niezwłocznie wypowiedzieć umowę najmu, z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów, gdy wszelkie działania zawiodą,
d) egzekwować należności wraz z pozwami o eksmisję na drodze postępowania sądowego.
Rozdział 6.
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Nie zakłada się zmiany sposobu zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy. Zarząd
w okresie objętym niniejszym programem sprawowany będzie na dotychczasowych zasadach przez właściciela lokali i budynków.
Rozdział 7.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
Podstawowy źródłem finasowania gospodarki mieszkaniowej w okresie objętym planem będą dochody uzyskiwane z czynszów najmu. W przypadku niewystarczającej ilości środków finansowych, w razie wystąpienia ważnych potrzeb przewiduje się zaangażowanie środków dodatkowych z budżetu gminy w miarę posiadanych środków finansowych.
Rozdział 8.
Wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, a także wydatki inwestycyjne.
W miarę posiadanych środków i możliwości Gmina wygospodaruje środki finansowe na inwestycje mieszkaniowe, współfinansowane ze źródeł zewnętrznych.
Na wysokość wydatków w kolejnych latach składać się będą głównie koszty eksploatacji lokali i budynków. Wysokość wydatków na remonty i modernizację będzie ustalona na podstawie informacji sporządzanej corocznie przez Wójta Gminy. Zarząd wykonywany będzie we własnym zakresie, dlatego też nie wyodrębnia się kosztów z tym związanych.
Rozdział 9.
Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniająca oddanie w najem lokalu na czas nieoznaczony; lokalu socjalnego i lokalu wynajmowanego na czas określony.
1. Za dochód w rozumieniu niniejszej uchwały uważa się średni dochód z gospodarstwa domowego z ostatnich trzech miesięcy przed złożeniem wniosku ustalonego według przepisów o dodatkach mieszkaniowych. Dochód stanowią wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się dodatków dla sierot zupełnych, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze pomocy społecznej oraz dodatku mieszkaniowego. Do dochodu o którym mowa wyżej wlicza się dochód uzyskiwany przez wnioskodawcę i członków jego rodziny zgłoszonych do wspólnego zamieszkiwania.
2. Wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniająca oddanie w najem:
a) lokalu mieszkalnego na czas nieoznaczony, określa się jako średni dochód miesięczny nie wyższy
niż 150% najniższej emerytury przypadający na 1 członka gospodarstwa domowego
z ostatnich trzech miesięcy przed złożenie wniosku;
b) lokalu socjalnego, określa się jako średni dochód miesięczny nie wyższy niż 50 % najniższej emerytury przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy przed złożeniem wniosku;
Rozdział 10.
Warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy.
Do poprawy warunków zamieszkiwania kwalifikują się następujący wnioskodawcy:
1. Najemcy lokali mieszkalnych na podstawie umowy na czas nieoznaczony zajmujący lokale o powierzchni mniejszej niż 5 m² powierzchni użytkowej przypadającej na 1 osobę w wieloosobowych gospodarstwach domowych lub mniej niż 10 m² w gospodarstwie jednoosobowym.
2. Najemcy mieszkań w budynkach przeznaczonych do rozbiórki lub kapitalnego remontu.
3. Najemcy lokali socjalnych nie mający innego tytułu prawnego do lokalu, osiągający dochód miesięczny powyżej 50% najniższej emerytury na 1 członka gospodarstwa domowego, wnioskujący o zawarcie umowy na czas nieoznaczony.
Rozdział 11.
Kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego:
1. Ustala się następujące kryteria wyboru osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego :
a) Nieposiadanie tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego na terenie Gminy Mały Płock;
b) Dotychczas zajmowany lokal znajduje się w budynku, co do którego wydana została ostateczna decyzja nakazująca rozbiórkę z uwagi na zły stan techniczny budynku.
c) Zamieszkiwanie w lokalu , w którym na 1 osobę uprawnioną do zamieszkiwania w tym lokalu przypada mniej niż 5 m² powierzchni mieszkalnej.
2. Uprawnienia określone w punkcie 1 nie obejmują:
a) osób, które posiadają zaległości z okresu ostatnich dwóch lat w regulowaniu czynszu
i innych opłat należnych za używanie lokalu mieszkalnego;
b) osób, w stosunku do których sad orzekł o obowiązku opróżnienia lokalu z powodu:
- dewastacji
- niepłacenia czynszu i innych opłat należnych za używanie lokalu mieszkalnego,
- znęcanie się nad rodziną.
3. Najemcą lokalu socjalnego mogą zostać wyłącznie osoby, które:
a) nabyły prawo do lokalu socjalnego na podstawie orzeczenia sądowego,
b) są zameldowane na pobyt stały w Gminie Mały Płock przez okres co najmniej 5 lat poprzedzających złożenie wniosku o najem lokalu socjalnego i nie posiadające tytułu prawnego do innego lokalu na terenie gminy, a ich dochód kwalifikuje je do najmu lokalu socjalnego,
c) straciły swoje mieszkanie na skutek klęski żywiołowej,
d) umowę lokalu na lokal socjalny zawiera się na czas oznaczony.
4. Najemca lokalu opłaca czynsz według ustalonych stawek czynszu oraz ponosi inne opłaty niezależnie od właściciela związane z użytkowaniem lokalu.
Rozdział 12.
Warunki dokonywania zamiany lokali wchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu Gminy:
1. Najemca może dokonać zamiany na inny lokal mieszkalny za pisemną zgodą wynajmującego.
2. Nie zezwala się na dokonywanie zamiany lokali, gdy w jej wyniku będzie przypadało na osobę mniej niż 5 m² powierzchni łącznej pokoi.
3. Koszty związane z dokonaniem zamiany ponoszą najemcy.
4. Rozliczenia finansowe wynikające z eksploatacji mieszkań (np. zużycie wody, energii elektrycznej i remontu mieszkania) dokonują najemcy w oparciu o protokół sporządzony przed dokonaniem zamiany mieszkań.
Rozdział 13.
Tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawieranych na czas nieoznaczony.
1. Osoba starająca się o lokal mieszkalny, składa wniosek wraz z deklaracją o dochodach według wzoru określonego w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie dodatków mieszkaniowych oraz oświadczenie o braku tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego lub domu.
2. Wnioski rozpatrywane będą przez Wójta.
3. Warunkiem zawarcia umowy najmu lokalu jest wpłacenie przez najemcę kaucji mieszkaniowej, której wysokość ustala się na poziomie sześciokrotnego miesięcznego czynszu, kaucja stanowi zabezpieczenie ewentualnych roszczeń wynajmującego w stosunku do najemcy po zakończeniu stosunku najmu.
4. Nie pobiera się kaucji za lokale wynajmowane osobom przekwaterowanym na czas remontu zajmowanego dotychczas lokalu.
5. Nie pobiera się kaucji za lokale wynajmowane osobom, które wstąpiły w stosunek najmu po śmierci najemcy,
6. W uzasadnionych przypadkach kwota kaucji może być rozłożona na raty, płatne w okresach miesięcznych nie dłużej jednak niż do jednego roku. Warunkiem rozłożenia na raty jest wpłacenie pierwszej należności raty przed zawarciem umowy najmu.
7. Kaucja mieszkaniowa lokowana jest na odrębnym rachunku bankowym i podlega oprocentowaniu według stopy procentowej ustalonej przez bank, kaucja podlega zwrotowi wraz z należnym oprocentowaniem, w terminie jednego miesiąca po wygaśnięciu umowy najmu i opróżnieniu lokalu. Wysokość kaucji może być pomniejszona o wysokość ewentualnych roszczeń Wynajmującego.
8. Najem lokali mieszkalnych następuje na podstawie sporządzonej przez Wynajmującego umowy, która określa szczegółowe warunki najmu.
Rozdział 14.
Zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub lokalu, w którego najem wstąpiły po śmierci najemcy:
1. Z osobami, które po śmierci najemcy lub po opuszczeniu lokalu przez najemcę pozostały
w lokalu mieszkalnym, a nie wstąpiły w stosunek najmu, może być zawarta umowa najmu zajmowanego mieszkania, jeżeli wobec tych osób ciążył na zawartym obowiązek alimentacyjny i osoby te zamieszkiwały w lokalu co najmniej 5 lat regularnie opłacając należności z tytułu użytkowania lokalu.
2. Osoby, które pozostały po śmierci najemcy lub po opuszczeniu lokalu przez najemcę i nie wstąpiły w stosunek najmu lub którym odmówiono zawarcia umowy na podstawie punktu 1 powinny opuścić lokal w ciągu 1 miesiąca na własny koszt.
3. Najemca opuszczający wynajmowany lokal bez rozwiązania umowy najmu pozostawiający tam osoby nieuprawnione, zobowiązany jest sam na własny koszt w terminie do 1 miesiąca od otrzymania wezwania od wynajmującego opróżnić lokal.
4. W przypadku niedotrzymania powyższego terminu Wójt Gminy opróżni lokal w postanowieniu sądowym, obciążając kosztami wynajmującego.
Rozdział 15.
Postanowienia końcowe.
1. Najemca nie może podnająć wynajmowanego mieszkania bez uzyskania uprzedniej zgody Wynajmującego.
2. Wszystkie dotychczasowe umowy , tj. zawarte przed wejściem niniejszej uchwały zachowują swoją moc.
3. Zasady dotyczące ustalania wysokości kaucji, odstąpienia od jej pobrania, rozłożenia na raty lub umorzenia określi Wójt Gminy.
4. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym załączniku do uchwały obowiązują przepisy wymienionej ustawy oraz Kodeksu Cywilnego.
Metryka strony