Uchwała Nr XXII/125/16 z dnia 28.11.2016r. w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”.
UCHWAŁA Nr XXII/125/16
RADY GMINY MAŁY PŁOCK
z dnia 28 listopada 2016 r.
w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”.
Na podstawie art. 5 a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz.1817) Rada Gminy Mały Płock uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „Program współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Mały Płock.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
Przewodniczący Rady Gminy
Jarosław Gałązka
Załącznik do uchwały Nr XXII/125/2016
Rady Gminy Mały Płock
z dnia 28 listopada 2016 r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY MAŁY PŁOCK
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI NA 2017 ROK
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1. Program współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na rok 2017 obejmuje organizacje pozarządowe działające na rzecz Gminy Mały Płock i jej mieszkańców. Określa on cele, formy, zasady, zakres współpracy i podmioty odpowiedzialne za realizację Programu.
§ 2. Program powstał jako kontynuacja dotychczasowej współpracy między podmiotami, które działają na terenie Gminy Mały Płock na rzecz rozwoju sektora społecznego.
§ 3. W realizacji programu uczestniczą:
1) Rada Gminy – w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej oraz ustalania priorytetów realizacji zadań publicznych,
2) Wójt Gminy – w zakresie realizacji tej polityki, podejmowania współpracy
z organizacjami, dysponowania środkami w ramach budżetu, decydowania
o przyznaniu dotacji i innych form pomocy poszczególnym organizacjom w ramach ustalonych przez Radę Gminy priorytetów,
3) Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego, jeżeli zostanie utworzona – jako organ konsultacyjny i opiniodawczy,
4) Pełnomocnik Wójta do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi –
w zakresie bieżących z nimi kontaktów oraz prowadzenia spraw związanych ze współpracą gminy i organizacji pozarządowych.
5) Samorządowe jednostki organizacyjne – w zakresie spraw należących do ich kompetencji, a będących przedmiotem współpracy z organizacjami pozarządowymi.
6) Organizacje przyjmujące do realizacji zadania publiczne.
7) Komórki organizacyjne Urzędu Gminy w zakresie realizacji zadań.
ROZDZIAŁ II
Cel główny i cele szczegółowe
§ 4. Celem głównym współpracy jest wzrost efektywności działania na rzecz mieszkańców Gminy Mały Płock, w szczególności poprzez skuteczne wykonywanie zadań własnych wynikających z przepisów prawa we współpracy z organizacjami oraz poprzez wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.
§ 5. Cele szczegółowe programu to:
- Umocnienie lokalnych działań, stworzenie warunków dla powstania inicjatyw
i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych.. - Zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej
w gminie Mały Płock. - Ograniczenie i niwelowanie negatywnych zjawisk społecznych.
- Pomoc i aktywizacja osobom narażonym na proces marginalizacji społecznej.
- Rozwój lokalnej infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań i projektów.
- Ochrona dziedzictwa kulturowego oraz przyrodniczego.
- Wykorzystanie walorów środowiska naturalnego gminy w kierunku rozwoju gospodarczo – turystycznego.
- Wzmacnianie społecznej roli szkół i lokalnych instytucji kulturalnych.
- Otwarcie na innowacyjność, poprzez umożliwienie organizacjom pozarządowym indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji projektów konkretnych zadań publicznych, które obecnie prowadzone są przez samorząd.
ROZDZIAŁ III
Zasady współpracy
§ 6. Współpraca Gminy Mały Płock z podmiotami programu odbywać się będzie w oparciu o zasady:
1) pomocniczości - gmina powierza lub wspiera realizację zadań własnych organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, terminowy i profesjonalny,
2) partnerstwa - strony podejmują współpracę w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań, współdecydują o alokacji środków na ich realizację oraz wypracują najlepsze sposoby ich realizacji traktując się wzajemnie jako podmioty równoprawne,
3) suwerenności - strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów w rozwiązywaniu problemów i zadań,
4) efektywności - wspólnego dążenia do osiągnięcia najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych,
5) jawności i uczciwej konkurencji - przejrzystych zasad współpracy opartych na równych i jawnych kryteriach wyboru realizatorów zadań publicznych oraz zapewnieniu równego dostępu do informacji.
ROZDZIAŁ IV
Zakres przedmiotowy
§ 7. Przedmiotem współpracy władz samorządowych Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego będzie:
1) realizacja zadań gminy określonych w ustawach,
2) określenie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania,
3) podwyższenie efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy.
ROZDZIAŁ V
Formy współpracy
§ 8. Współpraca ta odbywać się będzie w szczególności w formach:
1) zlecania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego realizację zadań na zasadach określonych w ustawie,
2) wzajemnego informowania o planowanych kierunkach działalności
i współdziałania w celu zharmonizowania ich kierunków,
3) konsultowania z organizacjami pozarządowymi odpowiednio do zakresu ich działania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
4) tworzenia w miarę potrzeb wspólnych zespołów o charakterze doradczym
i inicjatywnym,
5) wspólna organizacja imprez o zasięgu lokalnym,
6) promocja inicjatyw i przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe, między innymi poprzez zamieszczanie informacji na stronie internetowej gminy,
7) użyczania bądź wynajmowania na preferencyjnych warunkach lokali i budynków na spotkania podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
8) wymiana informacji o podejmowanych działaniach.
ROZDZIAŁ VI
Priorytetowe zadania publiczne
§ 9. Program przewiduje w 2017 roku priorytetowe zadania publiczne, które w szczególności mogą być realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami:
a) organizowanie imprez kulturalnych służących rozbudzaniu i zaspokajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców, promocja tradycji i historii gminy,
b) wspieranie działań sportowych propagujących zdrowy i aktywny tryb życia,
c) szkolenie dzieci i młodzieży w różnych dyscyplinach sportu, upowszechnianie sportu
i kultury fizycznej,
d) wspieranie różnorodnych form pracy kulturalno – oświatowej z dziećmi i młodzieżą.
ROZDZIAŁ VII
Okres realizacji programu
§ 10. Program obowiązuje od 1 stycznia 2017 do 31 grudnia 2017 r.
ROZDZIAŁ VIII
Sposób realizacji programu
§ 11.1. Program będzie realizowany we współpracy z organizacjami pozarządowymi przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Gminy w Małym Płocku w szczególności poprzez:
1) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w sferach dotyczących zadań statutowych organizacji,
2) prowadzenie i koordynowanie bieżącej współpracy z organizacjami,
3) wspólny udział w wykonaniu zadań o charakterze poza finansowym,
4) sporządzenie sprawozdania ze współpracy z organizacjami.
2. Zlecenie realizacji zadań publicznych następuje w trybie konkursu ofert lub na podstawie innych przepisów przewidujących inny tryb zlecania niż otwarty konkurs ofert.
3. Szczegółowe prawa i obowiązki organizacji pozarządowych realizujących zlecone zadania publiczne będą każdorazowo określane w umowach.
ROZDZIAŁ IX
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
§ 12. Rada Gminy uchwałą budżetową na 2017 r. określi wysokość środków finansowych zaplanowanych na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne uprawnione podmioty.
ROZDZIAŁ X
Sposób oceny realizacji programu
§ 13. Wójt Gminy Mały Płock w trakcie wykonywania zadania przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i publicznego wolontariacie, sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywania zadania, w tym wydatkowania przekazanych na realizację celu środków finansowych.
§ 14. W ramach kontroli upoważniony pracownik Urzędu może badać dokumenty
i inne nośniki informacji, które mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania zadania. Kontrolowany ma obowiązek dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji w terminie określonym przez sprawdzającego.
§ 15. Prawo do kontroli przysługuje upoważnionemu pracownikowi Urzędu Gminy zarówno w siedzibach jednostek, którym w ramach konkursu czy też trybu małych zleceń wskazano realizację zadania, jak i w miejscach realizacji zadań. Urząd może żądać częściowych sprawozdań z wykonywanych zadań, a jednostki realizujące zlecone zadania zobowiązane są do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo – księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania zgodnie z zasadami wynikającymi
z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§ 16. Nie później niż do dnia 30 kwietnia każdego roku, wójt przedkładać będzie Radzie Gminy Mały Płock sprawozdanie z realizacji programu współpracy za rok poprzedni.
ROZDZIAŁ XI
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
§ 17. Projekt „Programu współpracy gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 r.” powstał na bazie programu współpracy na 2016 r. oraz
z uwzględnieniem środków finansowych zaplanowanych w projekcie budżetu gminy na rok 2017.
§ 18. Projekt programu został skonsultowany z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sposób określony w uchwale Nr XXXI/154/10 z dnia 29 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
§ 19. Do projektu programu nie zgłoszono uwag, dlatego też opracowano ostateczną wersję programu współpracy oraz przedłożono go wraz z projektem uchwały na sesję Rady Gminy Mały Płock w celu uchwalenia.
ROZDZIAŁ XII
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert
§ 20. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływana jest zarządzeniem Wójta Gminy, niezwłocznie po zamknięciu konkursu ofert. Szczegółowy tryb pracy komisji oraz kryteria opiniowania ofert zostaną określone w zarządzeniu Wójta o jej powołaniu.
§ 21.1. W skład komisji wchodzą pracownicy Urzędu Gminy Mały Płock oraz reprezentanci organizacji pozarządowych. Udział w pracach komisji jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
2. W pracach komisji mogą też uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
§ 22. Komisja konkursowa liczy nie więcej niż 6 osób, w tym nie więcej niż
3 reprezentujące organizacje pozarządowe.
§ 23. Do zadań komisji konkursowych należy stwierdzenie prawidłowości ogłoszenia konkursu, przeprowadzenie procedury konkursowej i przedłożenie wyników konkursów do zatwierdzenia Wójtowi.
§ 24. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości przyznanej dotacji dokonuje Wójt Gminy.
ROZDZIAŁ XIII
Postanowienia końcowe
§ 25. Na podstawie sprawozdania z realizacji programu i po zebraniu uwag o jego realizacji, przygotowywany będzie kolejny roczny program.
Przewodniczący Rady Gminy
Jarosław Gałązka
Metryka strony