Uchwała Nr XXII/125/16 z dnia 28.11.2016r. w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”.

 

 

                                                                                                                     

 

UCHWAŁA Nr XXII/125/16

RADY GMINY MAŁY PŁOCK

 

z dnia   28 listopada 2016 r.

 

 

w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”.

 

            Na podstawie art. 5 a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz.1817) Rada Gminy Mały Płock uchwala, co następuje:

 

§ 1. Przyjmuje się „Program współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Mały Płock.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

 

 

 

                      

 

                                                                                  Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                             

                                                                                         Jarosław Gałązka

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        Załącznik do uchwały Nr XXII/125/2016

 

                        Rady Gminy Mały Płock

z dnia 28 listopada 2016 r.

                                                                                                                         

 

 

                                                                                 

PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY MAŁY PŁOCK

Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI NA 2017 ROK

 

 

 

 ROZDZIAŁ I

  Postanowienia ogólne

 

        § 1. Program współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na rok 2017 obejmuje organizacje pozarządowe działające na rzecz Gminy Mały Płock i jej mieszkańców. Określa on cele, formy, zasady, zakres współpracy i podmioty odpowiedzialne za realizację Programu.

        § 2. Program powstał jako kontynuacja dotychczasowej współpracy między podmiotami, które działają na terenie Gminy Mały Płock na rzecz rozwoju sektora społecznego.

 

        § 3. W realizacji programu uczestniczą:

 

1)      Rada Gminy – w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej oraz ustalania priorytetów realizacji zadań publicznych,

 

2)      Wójt Gminy – w zakresie realizacji tej polityki, podejmowania współpracy
z organizacjami, dysponowania środkami w ramach budżetu, decydowania
o przyznaniu dotacji i innych form pomocy poszczególnym organizacjom w ramach ustalonych przez Radę Gminy priorytetów,

 

3)      Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego, jeżeli zostanie utworzona – jako organ konsultacyjny i opiniodawczy,

 

4)      Pełnomocnik Wójta do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi –
w zakresie bieżących z nimi kontaktów oraz prowadzenia spraw związanych ze współpracą gminy i organizacji pozarządowych.

 

5)      Samorządowe jednostki organizacyjne – w zakresie spraw należących do ich kompetencji, a będących przedmiotem współpracy z organizacjami pozarządowymi.

 

6)      Organizacje przyjmujące do realizacji zadania publiczne.

 

7)      Komórki organizacyjne Urzędu Gminy w zakresie realizacji zadań.

 

 

 

ROZDZIAŁ II

Cel główny i cele szczegółowe

 

 

          § 4. Celem głównym współpracy jest wzrost efektywności działania na rzecz mieszkańców Gminy Mały Płock, w szczególności poprzez skuteczne wykonywanie zadań własnych wynikających z przepisów prawa we współpracy z organizacjami oraz poprzez wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.

 

          § 5. Cele szczegółowe programu to:

  1. Umocnienie lokalnych działań, stworzenie warunków dla powstania inicjatyw
    i struktur funkcjonujących na rzecz społeczności lokalnych..
  2. Zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej
    w gminie Mały Płock.
  3. Ograniczenie i niwelowanie negatywnych zjawisk społecznych.
  4. Pomoc i aktywizacja osobom narażonym na proces marginalizacji społecznej.
  5. Rozwój lokalnej infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań i projektów.
  6. Ochrona dziedzictwa kulturowego oraz przyrodniczego.
  7. Wykorzystanie walorów środowiska naturalnego gminy w kierunku rozwoju gospodarczo – turystycznego.
  8. Wzmacnianie społecznej roli szkół i lokalnych instytucji kulturalnych.
  9. Otwarcie na innowacyjność, poprzez umożliwienie organizacjom pozarządowym indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji projektów konkretnych zadań publicznych, które obecnie prowadzone są przez samorząd.

 

ROZDZIAŁ III

Zasady współpracy

 

         § 6. Współpraca Gminy Mały Płock z podmiotami programu odbywać się będzie w oparciu o zasady:

1)      pomocniczości - gmina powierza lub wspiera realizację zadań własnych organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, terminowy i profesjonalny,

 

2)      partnerstwa - strony podejmują współpracę w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań, współdecydują o alokacji środków na ich realizację oraz wypracują najlepsze sposoby ich realizacji traktując się wzajemnie jako podmioty równoprawne,

3)      suwerenności - strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów w rozwiązywaniu problemów i zadań,

4)      efektywności - wspólnego dążenia do osiągnięcia najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych,

5)      jawności i uczciwej konkurencji - przejrzystych zasad współpracy opartych na równych i jawnych kryteriach wyboru realizatorów zadań publicznych oraz zapewnieniu równego dostępu do informacji.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

Zakres przedmiotowy

 

 

          § 7. Przedmiotem współpracy władz samorządowych Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego będzie:

1)      realizacja zadań gminy określonych w ustawach,

2)      określenie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania,

3)      podwyższenie efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy.

 

ROZDZIAŁ V

Formy współpracy

 

          § 8. Współpraca ta odbywać się będzie w szczególności w formach:

1)      zlecania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego realizację zadań na zasadach określonych w ustawie,

2)      wzajemnego informowania o planowanych kierunkach działalności
i współdziałania w celu zharmonizowania ich kierunków,

3)      konsultowania z organizacjami pozarządowymi odpowiednio do zakresu ich działania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,

4)      tworzenia w miarę potrzeb wspólnych zespołów o charakterze doradczym
i inicjatywnym,

5)      wspólna organizacja imprez o zasięgu lokalnym,

6)      promocja inicjatyw i przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe, między innymi poprzez zamieszczanie informacji na stronie internetowej gminy,

7)      użyczania bądź wynajmowania na preferencyjnych warunkach lokali i budynków na spotkania podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,

8)      wymiana informacji o podejmowanych działaniach.

 

ROZDZIAŁ VI

Priorytetowe zadania publiczne

           § 9. Program przewiduje w 2017 roku priorytetowe zadania publiczne, które w szczególności mogą być realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami:

a) organizowanie imprez kulturalnych służących rozbudzaniu i zaspokajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców, promocja tradycji i historii gminy,

b) wspieranie działań sportowych propagujących zdrowy i aktywny tryb życia,

c)      szkolenie dzieci i młodzieży w różnych dyscyplinach sportu, upowszechnianie sportu
i kultury fizycznej,

d) wspieranie różnorodnych form pracy kulturalno – oświatowej z dziećmi i młodzieżą.

 

ROZDZIAŁ VII

Okres realizacji programu

 

           § 10. Program obowiązuje od 1 stycznia 2017 do 31 grudnia 2017 r.

 

 

 

      ROZDZIAŁ VIII

Sposób realizacji programu

           § 11.1. Program będzie realizowany we współpracy z organizacjami pozarządowymi przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Gminy w Małym Płocku w szczególności poprzez:

1)      konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w sferach dotyczących zadań statutowych organizacji,

2)      prowadzenie i koordynowanie bieżącej współpracy z organizacjami,

3)      wspólny udział w wykonaniu zadań o charakterze poza finansowym,

4)      sporządzenie sprawozdania ze współpracy z organizacjami.

2. Zlecenie realizacji zadań publicznych następuje w trybie konkursu ofert lub na podstawie innych przepisów przewidujących inny tryb zlecania niż otwarty konkurs ofert.

3. Szczegółowe prawa i obowiązki organizacji pozarządowych realizujących zlecone zadania publiczne będą każdorazowo określane w umowach.

 

 

ROZDZIAŁ IX

Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu

 

 

            § 12. Rada Gminy uchwałą budżetową na 2017 r. określi wysokość środków finansowych zaplanowanych na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne uprawnione podmioty.

 

 

ROZDZIAŁ X

Sposób oceny realizacji programu

 

 

            § 13. Wójt Gminy Mały Płock w trakcie wykonywania zadania przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i publicznego wolontariacie, sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywania zadania, w tym wydatkowania przekazanych na realizację celu środków finansowych.

            § 14. W ramach kontroli upoważniony pracownik Urzędu może badać dokumenty
i inne nośniki informacji, które mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania zadania. Kontrolowany ma obowiązek dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji w terminie określonym przez sprawdzającego.

            § 15. Prawo do kontroli przysługuje upoważnionemu pracownikowi Urzędu Gminy zarówno w siedzibach jednostek, którym w ramach konkursu czy też trybu małych zleceń wskazano realizację zadania, jak i w miejscach realizacji zadań. Urząd może żądać częściowych sprawozdań z wykonywanych zadań, a jednostki realizujące zlecone zadania zobowiązane są do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo – księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania zgodnie z zasadami wynikającymi
z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

            § 16. Nie później niż do dnia 30 kwietnia każdego roku, wójt przedkładać będzie Radzie Gminy Mały Płock sprawozdanie z realizacji programu współpracy za rok poprzedni.

 

 

 

ROZDZIAŁ XI

 

Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji

 

            § 17. Projekt „Programu współpracy gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi na 2017 r.” powstał na bazie programu współpracy na 2016 r. oraz
z uwzględnieniem środków finansowych zaplanowanych w projekcie budżetu gminy na rok 2017.

            § 18. Projekt programu został skonsultowany z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sposób określony w uchwale Nr XXXI/154/10 z dnia 29 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

            § 19. Do projektu programu nie zgłoszono uwag, dlatego też opracowano ostateczną wersję programu współpracy oraz przedłożono go wraz z projektem uchwały na sesję Rady Gminy Mały Płock w celu uchwalenia.

 

ROZDZIAŁ XII

Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert

w otwartych konkursach ofert

 

            § 20. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływana jest zarządzeniem Wójta Gminy, niezwłocznie po zamknięciu konkursu ofert. Szczegółowy tryb pracy komisji oraz kryteria opiniowania ofert zostaną określone w zarządzeniu Wójta o jej powołaniu.

            § 21.1. W skład komisji wchodzą pracownicy Urzędu Gminy Mały Płock oraz reprezentanci organizacji pozarządowych. Udział w pracach komisji jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.

2. W pracach komisji mogą też uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.

            § 22. Komisja konkursowa liczy nie więcej niż 6 osób, w tym nie więcej niż
3 reprezentujące organizacje pozarządowe.

            § 23. Do zadań komisji konkursowych należy stwierdzenie prawidłowości ogłoszenia konkursu, przeprowadzenie procedury konkursowej i przedłożenie wyników konkursów do zatwierdzenia Wójtowi.

            § 24. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości przyznanej dotacji dokonuje Wójt Gminy.

 

ROZDZIAŁ XIII

Postanowienia końcowe

 

            § 25. Na podstawie sprawozdania z realizacji programu i po zebraniu uwag o jego realizacji, przygotowywany będzie kolejny roczny program.

 

 

                                                                                              Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                    Jarosław Gałązka

Metryka strony

Udostępniający: Zofia Konopko

Wytwarzający/odpowiadający: Bartosz Dzielnicki

Data wytworzenia: 2016-11-30

Wprowadzający: Bartosz Dzielnicki

Data modyfikacji: 2016-11-30

Opublikował: Bartosz Dzielnicki

Data publikacji: 2016-11-30