Uchwała Nr XXIV/112/13 z dnia 2013-03-28
Uchwała Nr XXIV/112/13
Rady Gminy Mały Płock
z dnia 28 marca 2013 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Małym Płocku.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 9 lit. h oraz art. 40 ust. 1 i ust.2 ,pkt. 2, art.41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zm. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281; z 2012 r., poz.567, z 2013 r. poz. 153) oraz art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 182), Rada Gminy uchwala , co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Małym Płocku stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Tracą moc: 1) uchwała Nr IX/33/07 Rady Gminy Mały Płock z dnia 31 sierpnia 2007 r. w sprawie uchwalenia statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Małym Płocku ( Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 210, poz. 2155, 2) uchwała Nr IV/17/2011 z dnia 28 stycznia 2011 r. w sprawie zmian w statucie Ośrodka Pomocy Społecznej w Małym Płocku, Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 46, poz. 597, 3) uchwała Nr XIII/52/2012 r. z dnia 21 lutego 2012 r. w sprawie zmian w statucie Ośrodka Pomocy Społecznej w Małym Płocku (Dz.Urz. Woj. Podl. poz. 887).
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
| Przewodniczący Rady Gminy |
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIV/112/13
Rady Gminy Mały Płock
z dnia 28 marca 2013 r.
Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Małym Płocku
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Niniejszy Statut stanowi o organizacji i zasadach działania Ośrodka Pomocy Społecznej w Małym Płocku.
§ 2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Małym Płocku , zwany dalej " Ośrodkiem ", działa na podstawie :
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U.z 2001 roku Nr. 142, poz.1591, z późniejszymi zmianami.);
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r.o pomocy społecznej ( t.j. Dz.U.z 2013 roku, poz.182, z późniejszymi. zmianami);
3) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z poźniejszymi zmianami);
4) niniejszego Statutu.
§ 3. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Mały Płock nie posiadająca osobowości prawnej.
§ 4. Ośrodek działa pod nazwą " Ośrodek Pomocy Społecznej w Małym Płocku".
§ 5. Na budynku w którym Ośrodek prowadzi swoją działalność umieszcza się tablice urzędową o treści " Ośrodek Pomocy Społecznej w Małym Płocku."
§ 6. Siedzibą Ośrodka jest budynek Urzędu Gminy Mały Płock przy ulicy Krótkiej 15.
§ 7. Ośrodek wykonuje zadania administracji rządowej i samorządowej w zakresie pomocy społecznej dla wykonywania których posiada upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych.
§ 8. Obszarem działania ośrodka jest gmina Mały Płock.
Rozdział 2.
Misja i zadania Ośrodka
§ 9. Misją Ośrodka jest zaspakajanie potrzeb życiowych osób i rodzin znajdujacych się w trudnej sytuacji życiowej oraz doprowadzenie w miarę możliwości do ich usamodzielniania się i integracji ze środowiskiem.
§ 10. 1. Do zakresu działań Ośrodka należy realizacja zadań należących do właściwości gminy z zakresu pomocy społecznej zgodnie z obowiązujacymi przepisami i potrzebami.
2. Ośrodek jest bezpośrednim organizatorem i wykonawcą zadań pomocy społecznej, a w szczególności w zakresie:
1) analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
2) przyznawania i wypłacania przewidzianych ustawą świadczeń:;
3) pracy socjalnej;
4) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych gminy;
5) rozwijania nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;
6) opracowania i realizacji gminnej strategii rozwiazywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej;
7) sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej;
8) udzielania schronienia, zapewnienia posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
9) przyznawania i wypłacania zasiłków okresowych;
10) przyznawania i wypłacania zasiłków celowych;
11) przyznawania i wypłacania zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
12) przyznawania i wypłacania zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenie zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
13) przyznawania zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;
14) opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej , osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niemieszkającymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
15) organizowania i świadczenia usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
16) prowadzenia i zapewnienia miejsc w mieszkaniach chronionych;
17) dożywiania dzieci;
18) sprawienia pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
19) kierowania do domu pomocy społecznej i ponoszenia odpowiedzialności za pobyt mieszkańców gminy w tym domu;
20) pomocy osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
21) sporządzania sprawozdawczości oraz przekazywania jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
22) tworzenia i utrzymania ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienia środków na wynagrodzenia pracowników;
23) przyznawania i wypłacania zasiłków stałych;
24) opłacania składek na ubezpieczenia zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
25) przyznawania i wypłacania zasiłków celowych specjalnych;
26) przyznawania i wypłacania pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
27) prowadzenia i zapewnienia miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich wymagających opieki;
28) podejmowania innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
29) współpracy z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach;
30) organizowania i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
31) przyznawania i wypłacania zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;
32) prowadzenia i rozwoju infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
33) realizacji zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
34) przyznawania i wypłacania zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom;
35) wypłacania wynagrodzenia za sprawowanie opieki;
36) przyznawania i wypłacania zasiłków oraz udzielania pomocy rzeczowej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej;
37) kierowania wniosków o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.
3. Ośrodek wykonuje inne zadania z zakresu pomocy społecznej zlecone przez administrację rządową i samorządową.
4. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych.
5. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
6. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
7. Ośrodek realizuje zadania wynikajace z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
8. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
9. Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
10. Ośrodek realizuje inne zadania i programy o charakterze własnym i zleconym.
§ 11. 1. Ośrodek w realizacji swych statutowych zadań współdziała z działającymi na jego terenie organizacjami społecznymi mającymi w zakresie swojej działalności niesienie pomocy.
2. Ośrodek współdziała również z innymi jednostkami organizacyjnymi Gminy Mały Płock , administracją rządową, ośrodkami pomocy społecznej sąsiednich gmin, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, powiatowymi urzędami pracy, służbą zdrowia, jednostkami ubezpieczeń społecznych, sądami, stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami a także innymi podmiotami realizującymi cele z zakresu pomocy społecznej.
3. Ośrodek do realizacji swoich zadań statutowych może podpisywać stosowne porozumienia.
4. Kierownik może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne.
Rozdział 3.
Struktura organizacyjna
§ 12. 1. Ośrodkiem kieruje Kierownik zatrudniony przez Wójta. Wójt wykonuje również czynności w sprawach z zakrersu prawa pracy w stosunku do Kierownika.
2. Kierownika, w czasie jego nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków, zastępuje wyznaczony przez Kierownika pracownik Ośrodka. Upoważnienie nie obejmuje prawa do podpisywania decyzji z zakresu administracji publicznej.
§ 13. Do obowiązków Kierownika Ośrodka należy przede wszystkim:
1) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;
2) wydawanie zarządzeń i instrukcji w sprawach wewnątrz - organizacyjnych Ośrodka;
3) organizowanie pracy;
4) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez poszczególnych pracowników Ośrodka;
5) odpwiedzialność za powierzone mu mienie;
6) wydawanie decyzji z zakresu administracji publicznej w indywidualnych sprawach określonych w ustawie o pomocy społecznej oraz pozostałych sprawach na podstawie upoważnień udzielanych przez Wójta lub Radę Gminy odrębnymi przepisami;
7) odpowiedzialność za prawidłowość sporządzenia planu przychodów i rozchodów ośrodka oraz realizację tego planu;
8) zapewnienie wykonywania zadań wynikających z uchwał Rady Gminy oraz aktów prawnych wyższego rzędu;
9) przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawach z zakresu działania Ośrodka;
10) składanie Radzie rocznych sprawozdań z dzialalności Ośrodka oraz przedstawienie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
11) sporządzenie informacji i sprawozdań z zakresu działania Ośrodka.
§ 14. Szczegółowy wykaz obowiązków Kierownika określa zakres czynności ustalony przez Wójta.
§ 15. Kierownikowi Ośrodka, upoważnienia do wydawania decyzji z zakresu administracji publicznej w sprawach określonych odpowiednimi przepisami prawa udziela Wójt, odrębnymi dokumentami.
§ 16. 1. Ośrodek zatrudnia: kierownika, głównego księgowego, pracowników socjalnych, sprzątaczkę, pracownika d/s świadczeń rodzinnych , asystenta rodziny, opiekunów w ilości koniecznej do zapewnienia opieki dla osób jej potrzebujących oraz innych pracowników samorządowych do realizacji pozostałych zadań do Ośrodka.
2. Pracowników Ośrodka zatrudnia i zwalnia Kierownik. Kierownik dokonuje wszelkich czynności z zakresu prawa pracy za Ośrodek , który jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Szczegółowy wykaz zadań i obowiązków pracowników Ośrodka oraz wymagania kwalifikacyjne określają odrębne przepisy prawa.
4. Kierownik dokonuje podziału obowiązków i ustala szczegółowe zakresy czynności pracowników.
§ 17. W Ośrodku tworzy się komórkę organizacyjną do realizacji świadczeń rodzinnych. Pracą tej komórki kieruje bezpośrednio Kierownik Ośrodka.
Rozdział 4.
Gospodarka Finansowa
§ 18. 1. Ośrodek jest jednostką budżetową.
2. Ośrodek pokrywa swoje wydatki z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu gminy.
3. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan finansowy. Gospodarka finansowa prowadzona jest na zasadach wynikających z ustawy o finansach publicznych.
4. Ośrodek posiada odrębny rachunek bankowy i prowadzi księgowość zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi rachunkowości.
5. Obsługę finansowo- księgową zapewnia Kierownik Ośrodka.
6. Obowiązki dotyczące gospodarki finansowej, w zakresie powierzonym przez Kierownika wykonuje główny księgowy Ośrodka.
Rozdział 5.
Nadzór i Kontrola
§ 19. Bezpośredni nadzór i kontrolę nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt.
§ 20. Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka w zakresie zadań pomocy społecznej sprawuje Wojewoda Podlaski.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe.
§ 21. Każda zmiana w niniejszym statucie może być dokonana w drodze uchwały Rady Gminy.
Metryka strony